fisikon

Ιστορία

 
  • Το 1987, ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και ο υπουργός Βιοµηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας Αναστάσιος Πεπονής υπέγραψαν τη Διακρατική Συµφωνία µεταξύ της Ελληνικής Δηµοκρατίας και της Σοβιετικής Ένωσης για τον εφοδιασµό της χώρας µας µε φυσικό αέριο. Ακολουθούν συμφωνίες της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου (ΔΕΠ) με την ρωσική Sojuzgazexport (σήμερα Gazprom-Export) και με την αλγερινή Sonatrach.
  • Τον Φεβρουάριο του 1988, υπογράφεται η πρώτη διακρατική συµφωνία µεταξύ Ελλάδας και Αλγερίας, για τον εφοδιασµό της χώρας µας µε Υγροποιηµένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ).
  • Τον Σεπτέµβριο του 1988, ιδρύεται η Δηµόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) ως θυγατρική εταιρεία της ΔΕΠ.
  • Τον Δεκέµβριο του 1988, η ΔΕΠΑ υπογράφει την πρώτη σηµαντική συµφωνία κατασκευής του αγωγού µεταφοράς φυσικού αερίου, µήκους 512 χλµ, από τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έως την Αττική.
  • Το 1994, η ΔΕΠΑ υπογράφει την πρώτη Σύµβαση Πώλησης Φυσικού Αερίου µε τον µεγαλύτερο καταναλωτή της χώρας, τη ΔΕΗ, σύμβαση η οποία αποτέλεσε τη βάση για την περαιτέρω ανάπτυξη του έργου του φυσικού αερίου.
  • Το 1995, θεσπίζεται ο πρώτος νόµος για την εισαγωγή, μεταφορά, εμπορία και διανομή φυσικού αερίου (Ν.2364) όπου μεταξύ άλλων, διαµορφώνεται το πλαίσιο για την ίδρυση περιφερειακών Εταιρειών Διανοµής Αερίου, επιπλέον των Εταιρειών Διανομής για τις περιοχές της Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης, καθώς και για την ίδρυση των Εταιρειών Παροχής Αερίου Α.Ε. µε τη συµµετοχή της ΔΕΠΑ και ιδιωτών επενδυτών.
  • Στις αρχές του 1996, ολοκληρώνεται η κατασκευή του αγωγού µεταφοράς φυσικού αερίου από τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έως την Αττική και του Μετρητικού Σταθµού Συνόρων Σιδηροκάστρου, το αέριο εισάγεται στον αγωγό και γίνονται οι πρώτες δοκιµές.
  • Τον Νοέµβριο του 1996, συνδέεται ο πρώτος καταναλωτής φυσικού αερίου, η µονάδα της Ελληνικής Βιοµηχανίας Ζάχαρης στη Λάρισα.
  • Το 2000, ολοκληρώνεται η κατασκευή της εγκατάστασης προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιηµένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στη νήσο Ρεβυθούσα και γίνεται η παραλαβή ΥΦΑ από την Αλγερία.
  • Το 2000, και µετά από την επιτυχή κατάληξη διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισµού για την επιλογή ιδιωτών επενδυτών, ιδρύονται οι δύο πρώτες Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Θεσσαλίας. Η ΔΕΠΑ συµµετέχει µε ποσοστό 51% στο µετοχικό κεφάλαιο αυτών, ενώ το υπόλοιπο 49% ανήκει σε ιδιώτη επενδυτή ο οποίος έχει και την ευθύνη διαχείρισης (management).
  • To 2001, ιδρύεται στην περιοχή της Αττικής µε αντίστοιχη διαδικασία και η τρίτη ΕΠΑ.
  • Το 2003, υπογράφεται η διακρατική συµφωνία µεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την προµήθεια αερίου από την Τουρκία. Ο διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Τουρκίας άρχισε να κατασκευάζεται το έτος 2005.
  • Το 2005, ψηφίζεται από τη Βουλή των Ελλήνων ο Ν.3428 για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, ο οποίος προβλέπει τη δηµιουργία θυγατρικής εταιρείας της ΔΕΠΑ µε την επωνυµία Διαχειριστής Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ). Ο νόµος προβλέπει απόσπαση του κλάδου Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και μεταβίβασή του στον ΔΕΣΦΑ ΑΕ και λειτουργική ανεξαρτησία των δύο νοµικά διαχωρισµένων πλέον εταιρειών.
  • Τον Νοέµβριο του 2005, υπογράφεται Διακρατική Συµφωνία µεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, µε την οποία επισφραγίζεται η δέσµευση των δύο χωρών να υποστηρίξουν το έργο Italy-Greece Interconnector (IGI), το οποίο θα συνδέσει το ελληνικό με το ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου.
  • Τον Μάρτιο του 2007, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις του Ν. 3428/2005, ιδρύεται µε Προεδρικό Διάταγµα η εταιρεία ΔΕΣΦΑ ως 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, και η οποία διαχειρίζεται το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), καθώς και το σύνολο του συστήµατος Μεταφοράς και Εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ).
  • Τον Ιούλιο του 2007, υπογράφεται Διακρατική Συµφωνία µεταξύ Ελλάδας, Ιταλίας και Τουρκίας, µε την οποία εδραιώνεται η δέσµευση των τριών κυβερνήσεων για την έγκαιρη υλοποίηση του αγωγού Interconnector Turkey-Greece-Italy  (ITGI).
  • Τον Αύγουστο του 2007, υπογράφεται Μνηµόνιο Συνεργασίας µεταξύ Ελλάδας και Αζερµπαϊτζάν, µε το οποίο επισηµοποιείται το ενδιαφέρον των δύο κυβερνήσεων για την υπογραφή συµφωνιών προµήθειας αερίου µε προορισµό την Ιταλία και την Ελλάδα, µέσω του αγωγού IGI.
  • Τον Νοέμβριο του 2007, ξεκινά η λειτουργία του διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Τουρκίας και η παραλαβή αερίου µέσω του εν λόγω αγωγού.
  • Τον Ιούνιο του 2008, ιδρύεται η Εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.».
  • Τον Ιούλιο του 2009, υπογράφεται Μνηµόνιο Συνεργασίας µεταξύ της Bulgarian Energy Holding EAD (BEH EAD), της ΔΕΠΑ Α.Ε. και της Edison S.p.A. για την υλοποίηση του κλάδου του Αγωγού IGI προς τη Βουλγαρία µε το όνοµα Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας– Βουλγαρίας (IGB).
  • Tον Σεπτέμβριο του 2010 ο σταθμός της ΔΕΠΑ στην Ανθούσα Αττικής ξεκινά τη λειτουργία του και ως πρατηρίου λιανικής πώλησης, για τον εφοδιασμό οχημάτων επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης με κινητήρα φυσικού αερίου ή διπλού καυσίμου.
  • Τον Δεκέμβριο του 2010, ιδρύεται η Natural Gas Interconnector Greece Bulgaria EAD (ICGB AD), εταιρεία υπεύθυνη για την ανάπτυξη, την κατασκευή και τη λειτουργία του νέου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας (αγωγός IGB). Στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας συμμετέχουν η IGI Poseidon S.A. (εταιρεία που ανήκει ισομερώς στις ΔΕΠΑ και Edison και είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη και κατασκευή του υποθαλάσσιου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας) και η Bulgarian Energy Holding EAD.
  • Το 2011 ψηφίζεται ο νέος ενεργειακός νόμος Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α 179), ο οποίος αντικατέστησε σε μεγάλο βαθμό τον Ν. 3428/2005 και ενσωμάτωσε τις επιμέρους διατάξεις της Οδηγίας 2009/73/ΕΕ (Τρίτο Ενεργειακό Πακέτο), με απώτερο στόχο την ενίσχυση της απελευθέρωσης της αγοράς.
  • Τον Σεπτέμβριο του 2012 στο πλαίσιο της κατασκευής του δικτύου φυσικού αερίου μέσης και χαμηλής πίεσης για την τροφοδότηση της Εύβοιας με φυσικό αέριο, πραγματοποιείται η τοποθέτηση υποθαλάσσιου αγωγού διαμέτρου 14¨ που συνδέει την Αυλίδα Αττικής με το Βασιλικό Ευβοίας
  • Τον Δεκέμβριο του 2012 διενεργείται η πρώτη Ηλεκτρονική Δημοπρασία για φυσικό αέριο.
  • Τον Ιούλιο του 2013 η ΔΕΠΑ παρουσιάζει στην ελληνική αγορά το φυσικό αέριο για την κίνηση οχημάτων, FISIKON.
  • Τον Σεπτέμβριο του 2013 υπογράφεται συμφωνία με την κρατική Αζερική εταιρεία SOCAR και την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, για την προμήθεια φυσικού αερίου που θα προκύψει από την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του κοιτάσματος του Σαχ Ντενίζ 2. Η συμφωνία είναι 25ετούς διάρκειας ενώ οι πρώτες ποσότητες αερίου αναμένονται να παραδοθούν το 2019.
  • Τον Μάρτιο του 2014 υπογράφεται συμφωνία με την GAZPROM EXPORT που προβλέπει τη μείωση της τιμής προμήθειας του φυσικού αερίου καθώς και παράταση της εν λόγω σύμβασης προμήθειας έως το 2026.
  • Τον Μάρτιο του 2014 εκδίδεται η Υπουργική Απόφαση που καθορίζει τις τεχνικές προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων φυσικού αερίου και τον Μάιο του ιδίου έτους υπογράφεται από τον αρμόδιο Υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Yπουργική Aπόφαση για τη μετατροπή των οχημάτων, που κινούνται με καύσιμο διαφορετικό του φυσικού αερίου, σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο (CNG).
  • Τον Δεκεμβρίου 2015 , οι μέτοχοι της Εταιρείας ICGB AD, η Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) με ποσοστό συμμετοχής 50% και η Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ με ποσοστό συμμετοχής 50% (στην Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON), έλαβαν την Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID), σε σχέση με την κατασκευή του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού φυσικού αερίου (IGB)
  • Το 2016 στο  πλαίσιο της προσπάθειας για τη διεύρυνση της αποκεντρωμένης χρήσης του φυσικού αερίου και την προώθηση του LNG στη ναυτιλία, η ΔΕΠΑ υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας (MOU) με την Attica ΑΕ Συμμετοχών (AtticaGroup), μητρική εταιρεία των SuperfastFerries και ΒlueStarFerries για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου από επιβατηγά πλοία.
  • Τον Ιανουάριο του 2017 ιδρύεται η Εταιρεία Διανομής Λοιπής Ελλάδος (θυγατρική 100% της ΔΕΠΑ), η οποία έχει στην ευθύνη της, τις κατασκευές, επεκτάσεις & ενεργοποιήσεις δικτύων και παροχών στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός Αττικής, Θεσσαλονίκης & Θεσσαλίας). Η εταιρεία δημιουργήθηκε σε εφαρμογή της υποχρέωσης για νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων διανομής από τις λοιπές δραστηριότητές της ΔΕΠΑ (νόμος 4336/2015)
  • Το 2019, η εταιρεία διασπάστηκε σε τρεις ξεχωριστές οντότητες:
    • ΔΕΠΑ Υποδομών
    • ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων
    • ΔΕΠΑ Εμπορίας
  • Ο Όμιλος ΔΕΠΑ Εμπορίας λειτουργεί υπό την εποπτεία του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο κατέχει το 65% των μετοχών, ενώ η HELLENiQ ENERGY Holdings (πρώην Ελληνικά Πετρέλαια) κατέχει το υπόλοιπο 35%. Εξειδικεύεται στην προμήθεια, διανομή και εμπορία φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας και στην ανάπτυξη έργων ΑΠΕ .